11 tipp az egészséges grillezéshez és barbecuehoz

11 tipp az egészséges grillezéshez és barbecuehoz

Nyáron a meleg miatt, télen a hideg miatt imádunk órákat tölteni a szabadban, azonban az közös az összes évszakban, hogy grillezni bármikor lehet – persze a komfortzóna időnként változik. Mi az, ami nem változhat, legyen szó téli vagy nyári kerti partyról? Bizony, az odafigyelés. Így ebben a bejegyzésben most 11 tippet adunk, hogyan is legyen egészséges a kerti grillezés és barbecuezás.

egészséges grillezés barbecuezás okosgrill
Grillezés a kertben

 

Egészséges a grillezés és a barbecue?

Erre a kérdésre a válasz nem fekete és fehér, de ebben a bejegyzésben leírjuk azokat a tippeket, amelyek betartásával a kerti sütés az egészséges életmód oszlopos tagja lehet. Egy dietetikus, név szerint Elizabeth Murray tanulmánya szerint leginkább az elkészítési és előkészítési módoknál, illetve az alapanyagok minőségénél dől el, melyik étel lesz egészséges és melyik kevésbé. Tehát ha betartunk néhány szabályt és higiénia előírást, akkor a grillezés semmivel sem egészségtelenebb a konyhai főzésnél.

1.Fehér hús vs. vörös hús

A bevezetőben említett tippek első helyére került az alapanyag. Ahogy minden irányból halljuk, az étrendünkben a vörös húsok arányát érdemes csökkenteni, míg a fehér húsokét (csirke, pulyka) és a halakét növelni. A jó zsírok, mint amilyenek a lazacban vagy a pisztrángban megtalálhatók, jótékony hatással vannak az egészségünkre. A vörös húsok mellett tehát érdemes csirkét és halat is a gyakran grillrácsra rakni.

2. Adagok

Ha egészséges mértékben szeretnénk húst enni, akkor egy étkezés során 85-180 gramm (nyersen lemérve) közötti húst kell fogyasztanunk. Persze nehéz megállni egy frissen elkészült pulled porknál, hogy ne vágjunk be azonnal egy jól megtömött szendvicset, de a mértékekre odafigyelve jót teszünk az egészségünknek is. Természetesen ez az adott étkezés hús része. Ehhez még hozzájön a szénhidrát és a zöldség is, amivel egy igazán laktató falatozás kerekedik majd.

3. Pácolás

A pácolás legyen szó marinád vagy szárazpácról szintén sarkalatos pontja a grillezésnek, bbqnak. Bár szeretünk minél több receptet kipróbálni, kísérletezni a fűszerezéssel és az arányokkal, azonban a kevesebb néha több. Érdemes nem átesni a ló túloldalára és megfelelő mértékű fűszerezést alkalmazni. Próbáljunk meg minél kevesebb sót használni, és a nyers hússal érintkező, majd leeső fűszereket, szószokat már ne használjuk fel újra. Figyeljünk az arányokra: a fiatalabb húsoknál (pl. csirkehús) kevesebb fűszer is kihozza az ízeket.

4. Zöldségek

Zöldségeket és gyümölcsöket viszonylag keveset szoktunk a rácsokra pakolni, pedig nagyszerű receptekből válogathatunk. Fontos, hogy ezek az ételek könnyen odatapadhatnak a rácsra, ezért érdemes kicsit megolajozni a grillt sütés előtt. Természetesen ha nyársat használunk vagy grillkosarat, akkor máris sokat tettünk érte, hogy ne tapadjon le. Mit tegyünk a rácsra? A mi kedvenceink a spárga, avokádó, paprika, kukorica, padlizsán, gomba, hagyma, burgonya, tök és cukkini. Önmagukban és nyársra húzva is nagyon finomak. Érdemes friss salátákat fogyasztanunk, hisz rengeteg antioxidáns, vitamin és rost van a zöldségekben, nyáron pedig kiváló köret a húsok mellé, ahogy persze önmagukban is finomak.

5. Gyümölcsök

Desszertként érdemes friss gyümölcsöket helyeznünk a grillre, hisz a természetes cukrok a magas hő hatására karamellizálódnak, így édesebbek lesznek a nyers állapotukhoz képest. Érdemes kipróbálni az almát, körtét, ananászt, banánt, fügét, nektarint, őszibarackot és a szilvát is. A zöldségeknél már említett módszerek, mint pl. a grillkosár itt is jóbarátunk lesz, és persze, ha nyers állapotban készítünk gyümölcssalátát, az is nagyon jó desszert lesz egy kerti grillezés alkalmával.

6. Zsírok

Lehetőség szerint, próbáljuk meg a fölösleges zsírokat eltávolítani a húsokról sütés előtt. Ha különböző hártyák, kilógó zsírokat látunk vágjuk le a húsról. Egyrészt így a pácolás is könnyebb lesz, hisz jobban felszívja az alapanyag a fűszereket, másrészt pedig népszerű bbq recept videó gyáros szakácsok is így tesznek, legyen szó magyarországi vagy amerikai konyháról. Meg persze a túl sok zsír sem annyira egészséges – állítólag.

7. Gabonák

Ahogy minden egészséges életmód könyv, blog első bejegyzésében szót ejtenek a gabonákról, így mi sem hagyhatjuk ki. Lehetőség szerint próbáljunk rostokban gazdag, teljeskiőrlésű kenyeret, zsemlét fogyasztani a kerti grillezés alkalmával, illetve ilyen lisztből készítsük el a pizzát vagy a kenyérlángost. A rostban gazdag ételek megkönnyítik az emésztést. Bár néha a bolti kevésbé szimpatikus, szerencsére tudunk a grillen kísérletezni, így néhány nagyon finom egészséges bucit saját magunk is megsüthetünk. A család imádni fogja, az biztos!

8. Házi vs. bolti

Nemcsak pálinkából jobb a házi, mint a bolti, hanem a grillezés hozzávalóira is igaz ez a mondás. Készítsünk minél több házi mártogatós bbq szószt, dipet, de a fűszerkeverékeket is jobb, ha saját magunk állítjuk össze. Megúszunk jó pár sor E betűs hozzávalót és tartósítószert, meg még ki tudja, hogy mit. Ha mi magunk termesztünk fűszereket az a non plus ultra, de ha mégsem, akkor a fent említett mártogatós szószokat, fűszereket érdemes saját kezünk által elkészíteni. Egészségünk mellett a pénztárcánk is hálás lesz. 

9. Tárolás

A pácolt húsokat mindig megfelelően kell tároljuk a hűtőben. Különítsük el lehetőség szerint a zöldségektől, tejtermékektől, gyümölcsöktől. Mindig alaposan csomagoljuk be pácoláskor. Ha pl. fűszeres olajban pácolunk csirkemell csíkokat, akkor fedjük le a tálat egy alufóliával. Amikor pedig a hűtőből kihozzuk a húst, lehetőség szerint ne tároljuk hosszú órákig a tűző napon, mert bár alacsonyabb a hőmérséklet a felfűtött grillhez képest, mégsem számít bbqnak.

10. Hőmérséklet

A különböző húsoknak mind-mind megvan az a maghő, amikor már késznek nyilváníthatjuk őket. Próbáljuk meg kerülni a túl nyers húsokat éppúgy, mint a túlságosan megsülteket is. Ha barbecue módszerrel készítünk ételt, lehetőség szerint szerezzünk be egy maghőmérőt, hogy tudjuk ellenőrizni hol is tartunk. Néhány ezer forintos befektetés, de jelentősen olcsóbb, mint kidőlni pár napra egy fránya gyomorrontás miatt.

11. Tisztántartás

A grillsütő tisztántartása, épp annyira fontos, mint otthon a konyha tisztántartása. Tiszta edényben főzünk, tiszta étkészlettel eszünk, tehát a grillsütőnknek is tisztának kell lennie használat előtt. Persze ne essünk neki a 260-315 fokos sütőnek kikapcsolás utána két perccel, de ha kihűlt a sütő mindenképp tisztítsuk meg a lerakódott anyagoktól, hamutól. Fontos, hogy lehetőség szerint próbáljunk meg minél kevesebb vegyszert használni, nagyon sok természetes és egészséges praktikra létezik a grillsütő tisztántartásra.

Összefoglaló

A bevezetőben feltett kérdésre azt gondolom a fenti 11 ponttal sikerült választ adnunk. Mi úgy gondoljuk, hogy a kerti grillsütő használat – legyen szó bármely évszakról is – egészséges.

Ahogy a konyhában is betartunk néhány alapvető szabályt, így kint a kertben is érdemes néhány apróságra odafigyelni, hisz, ha szeretünk grillezni, akkor szeretnénk ezt a hobbit még hosszú évekig egészségesen folytatni. Szerencsére ehhez pedig egy megfelelő grillsütőn kívül semmi más, csak egy kis odafigyelés szükséges.